חיפוש

סיוע מהמדינה למשפחות עם ילדים מהחינוך המיוחד

החינוך המיוחד הוא שם כולל למגוון תוכניות ובתי ספר ייעודיים, שנועדו לסייע לתלמידים שלא יכולים ללמוד במערכת החינוך עקב קשיים שונים – בין אם פיזיים, שכליים או רגשיים. החינוך המיוחד הוא הכלי של המדינה לענות על הצרכים של אותם הילדים, וכן לקדם את הליך השיקום שלהם. איזה סיוע המדינה מעניקה למשפחות בעלות ילדים שנמצאים בחינוך המיוחד?

 

על החינוך המיוחד עצמו

כפי שהזכרנו קודם לכן, מערכת החינוך המיוחד נועדה לענות על הצורך בחינוך גם לילדים שמתקשים להשתלב במערכת החינוך ה"רגילה" של ישראל.

אחוז הילדים שזקוקים למערכת החינוך המיוחד מוערך בערך ב- 10% מכלל ילדי ישראל. ביניהם נמצאים ילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, ילדים בעלי קשיים פיזיים (למשל ילדים עם כיסא גלגלים, שייתקלו בקשיים רבים אם יידרשו להגיע למערכת החינוך הרגילה שאינה מותאמת לכך), או ילדים עם לקויות למידה אחרות שאינם מסוגלים ללמוד במסגרת הרגילה.

 

המטרה של מערכת החינוך המיוחד

המטרה של מערכת חינוך זו היא לשלב את הילדים הלומדים בה בחברה, ולתת להם את הכלים ליהנות מחיים שגרתיים ככל הניתן. התוכניות בבתי הספר של החינוך המיוחד מציעות, בנוסף לחומר לימודי, גם תוכניות טיפוליות ושיקומית שמותאמות לכל ילד ולצרכיו.

 

שילוב תלמידים בעלי קשיי למידה בבתי ספר "רגילים"

ישנם תלמידים בעלי קשיי למידה שונים, אך שאינם מצדיקים את העברתו של התלמיד למערכת החינוך המיוחד. במקרים כאלו ישנה תוכנית מיוחדת שמאפשרת לתלמידים אלו ללמוד במערכת החינוך הרגילה, ולהיות זכאים לשעות פרטניות עם מורת שילוב – שמסייעת להם להתמודד עם הקשיים, להקנות הרגלי למידה נכונים יותר ולהשתלב בצורה טובה יותר בבית הספר מבחינה לימודית וחברתית.

 

החזרי מס להורים בעלי ילדים שנמצאים במערכת החינוך המיוחד

אם אתם הורים וילדיכם בעלי לקויות שונות, דעו שהמדינה מכירה בכך לצורך קבלת נקודות זיכוי במס הכנסה. אם כבר שילמתם מס הכנסה בצורה רגילה, מבלי לדעת שאתם זכאים לנקודות הזיכוי האלו – תוכלו לקבל מהמדינה החזרי מס לחינוך המיוחד.

על מנת להיות מוכרים לצורך זה במס הכנסה, עליכם להביא אישורים רפואיים שונים שיכולים להעיד על מצבו הפיזי והנפשי של ילדכם, וכן אישור לכך שהילד אכן נמצא במסגרת של חינוך מיוחד.

את הבקשה להחזרי המס יש להגיש לרשויות המס, בצירוף כל הטפסים הנדרשים. חשוב לדעת שניתן להגיש את הבקשה גם בצורה רטרואקטיבית, עד שש שנים אחורנית. כלומר, עם לא ידעתם עד כה על זכאותכם לקבל החזר מס – תוכלו לקבל את ההחזר גם אם אתם מגישים את הבקשה בדיעבד.

עוד חשוב לדעת שהתהליך מול רשויות המס עשוי להיות ארוך וממושך, וכרוך בלא מעט בירוקרטיה. אם תרצו לחסוך מעצמכם את העיסוק בנושא, תוכלו לפנות לבעל מקצוע מוסמך שיעשה זאת עבורכם.

 

חינוך מיוחד
חינוך מיוחד

אולי תאהבו גם את