חיפוש

האם חיילים זכאים להצביע בבחירות לממשלה?

במדינת ישראל הצבא מורכב מאזרחי המדינה, ושיטת הגיוס הנהוגה היא צבא העם. בהתאם, חל חוק גיוס חובה על כלל האזרחים, והם מהווים חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. כמו כן, לצד חובות ישנן גם זכויות רבות שניתנות לחיילי צבא ההגנה לישראל, לרבות זכויות הקשורות בבחירות לממשלה. במאמר הקרוב נעסוק בסוגיית הבחירות ובזכויות הניתנות לחיילי צה"ל בהקשר זה. 

 

זכות הצבעה לחיילים

זכויות החיילים הנוגעות ביכולתם להצביע בבחירות לממשלה נקבעו לראשונה בשנת 1949. כמו כן, זכות זו ניתנה לכל אזרחי ישראל, ללא קשר למקצועם או למעמדם החברתי. מאז, עיקרון יסוד בדמוקרטיה הישראלית מעגן את הכלל כי לכל האזרחים במדינה יש זכות בחירה.

 

צבא העם

חיילים ישראלים אינם יוצאים מן הכלל לעיקרון זה. שכן, הצבא הישראלי מורכב מאזרחים מכל שכבות האוכלוסייה, וכולם זכאים להצביע בבחירות לממשלה. למעשה, חיילים רבים מנצלים בפועל את זכות ההצבעה שלהם בזמן שהם משרתים בצבא.

 

איך חיילים מצביעים?

ממשלת ישראל עשתה הסדרים מיוחדים כדי להבטיח שחיילים יוכלו להצביע, גם אם הם משרתים רחוק מבתיהם. ברוב המקרים מותר לחיילים להצביע בקלפיות מיוחדות שהוקמו בבסיסים צבאיים. קלפיות אלו מאוישות על ידי פקידי בחירות אזרחיים, וחיילים יכולים להצביע באופן חשאי, בדיוק כמו כל אזרח אחר.

 

מה עושים אם אין קלפי באזור?

במקרים מסוימים, חיילים עשויים לשרת באזורים שבהם אין קלפיות. למקרים אלו הקימה ממשלת ישראל קלפיות ניידות מיוחדות הנוסעות לאזורים מרוחקים כדי לאפשר לחיילים להצביע. כמו כ, קלפיות ניידות אלו מופעלות לרוב על ידי אנשי צה"ל שהוכשרו במיוחד לניהול בחירות באופן תקין וחוקי.

 

דמוקרטיה גם לחיילים

זכותם של חיילים להצביע בבחירות לממשלה היא חלק חשוב בשיטה הדמוקרטית. זכות זו מבטיחה שלכל האזרחים, כולל אלה המשרתים בצבא, יש קול בממשלה. כמו כן, עיקרון זה גם מדגיש את חשיבות הדמוקרטיה ושלטון החוק בישראל.

 

לא כל פעילות פוליטית אפשרית

למרות חופש הבחירה לממשלה, על חיילים המשרתים  בצה"ל חלות מגבלות מסוימות בכל הנוגע לפעילות פוליטית. למשל, אסור להם לעסוק בפעילות פוליטית מפלגתית כשהם במדים או בתפקיד. משמעות הדבר היא שהם אינם יכולים לתמוך בפומבי במפלגה או מועמד פוליטי, להשתתף בעצרות פוליטיות או בהפגנות, או לעסוק בצורות אחרות של פעילות פוליטית שעלולה להיראות כמפרה את חובתם לשמור על ניטרליות.

 

משפיעים באופן שקט ובטוח

למרות ההגבלות הללו, חיילים עדיין יכולים לממש את זכויותיהם הדמוקרטיות ולהשמיע את קולם. שכן, הם יכולים להצביע למפלגות ולמועמדים הפוליטיים שלדעתם ייצגו בצורה הטובה ביותר את האינטרסים שלהם ושל המדינה. בכך, לחיילים תפקיד חשוב בעיצוב הנוף הפוליטי של הממשלה ובקביעת כיוון המדינה.

 

לסיכום – אל תוותרו על זכותכם להשפיע

חיילי צה"ל זכאים להצביע בבחירות לממשלה, כמו שאר האזרחים. כדי לאפשר זאת, ממשלת ישראל נקטה בצעדים כדי להבטיח שחיילים יוכלו לממש זכות זו, גם כשהם משרתים רחוק מבתיהם. כמו כן, זכות זו היא חלק חשוב מהמערכת הדמוקרטית של המדינה, והיא משקפת את מחויבותה לדמוקרטיה, לחירות ולשלטון החוק.

חיילים זכאים להצביע בבחירות

אולי תאהבו גם את

תאונת דרכים
מדריך לנפגע בתאונת דרכים

המספרים ההולכים וגדלים מציבים את תאונות הדרכים כמציאות עגומה למדי בכבישי ישראל. כל מעורבות במסגרת תאונת דרכים, יכולה להביא לפגיעה חמורה ולנזקים כלכליים מהותיים, היכולים

קראו עוד »