חיפוש

הפלו אותך בעבודה בשל מידע גנטי?

ישנם מקרים בהם מעסיקים מפלים עובדים לרעה, מסיבות שונות ומגוונות – ועוברים בכך על חוקים שנועדו להגן על זכויות העובדים בישראל. אחת מהדרכים לאפליה של עובד (גם אם היא פחות נפוצה ביחס לסיבות האחרות) היא אפליה על סמך מידע גנטי. מה אומר סעיף החוק בנדון, ומה ניתן לעשות במידה והאפליה אכן התבצעה?

 

איסור האפליה בשל מידע גנטי

איסור זה נקבע בחוק מידע גנטי, והוא מתייחס לאיסור של מעסיק לדרוש מעובד שימסור לו מידע גנטי מכל סוג שהוא או לעבור בדיקה גנטית.  איסור זה חל על כלל העובדים והמעסיקים במשק, לרבות עובדי קבלן.

במידה והמעסיק בכל זאת דרש, העובד יכול לסרב לדרישה מבלי שייפגעו קבלתו לעבודה, תנאי עבודתו או היכולת שלו לקבל קידום בעבודה – וכמובן שלא ניתן לפטר עובד עקב סירוב לדרישה זו.

עם זאת, ישנם מקומות בהם שר הבריאות קבע שהמעסיק זכאי לדרוש בדיקה גנטית מהעובד – מטעמי הגנה על בריאות העובד. מקומות עבודה אלו נדרשים להודיע לעובד על הדרישה לבדיקה גנטית עוד לפני שהתחיל את עבודתו, ולהתחייב בפניו שהבדיקות ייערכו תוך שמירה מקסימלית על פרטיותו.

 

סיבות נוספות בהן עשויה להתרחש אפליה

בנוסף לאפליה בשל מידע גנטי, ישנן מקרים נוספים אותם החוק רואה כאפליה אסורה. מקרים אלו מפורטים בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה – וכוללים אפליה על רקע מין, מוצא, דת, גיל, מקום מגורים, השקפת עולם, דעה פוליטית, צבע עור ועוד.

על המעסיק חל איסור לבצע אפליה בקבלה לעבודה, בתנאי העבודה, באפשרויות הקידום בעבודה או בהטבות ותשלומים הניתנים בעת פרישה מהעבודה – וכן חל איסור לפטר את העובד עקב אחד מהמקרים המפורטים בחוק.

 

מה ניתן לעשות במקרה של אפליה אסורה?

אם המעסיק הורה לכם לבצע בדיקה גנטית, דרש מכם מידע גנטי (כאשר מקום העבודה אינו מחייב לקבל מידע זה) או נהג בכם בצורה שמפלה אתכם ביחס לעובדים האחרים על סמך קריטריון שאינו ענייני למקום העבודה – ניתן להגיש תלונה נגד המעסיק ליחידה לאכיפת חוקי העבודה. משרד העבודה עשוי לדרוש מהמעסיק לחדול מביצוע ההפרה, או לדרוש ממנו לשלם פיצוי עקב ההפרה.

לפני הגשת התלונה, מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין שעוסק בדיני עבודה. עורך דין אדרת מלווה ומייצג כבר שנים רבות עובדים שמעוניינים להגיש תלונה או לתבוע את המעסיק שלהם – בין אם בגלל אפליה שהם חוו, פגיעה בזכויות העובדים שלהם, בשכר שלהם ומסיבות אחרות נוספות.

עורך הדין יוכל לסייע לכם לקבל את התוצאה הרצויה עבורכם, תוך מתן ייעוץ שוטף לגבי ההתנהלות מול המעסיק ומול משרד העבודה (ובמקרה הצורך גם בייצוג משפטי בפני הערכאות השונות). זכרו שהחוק עומד לצדכם, ולכן אל תחששו לעמוד מול המעסיק שלכם ולדרוש את מלוא הזכויות שמגיעות לכם!

 

אפליה
אפליה

אולי תאהבו גם את

תאונת דרכים
מדריך לנפגע בתאונת דרכים

המספרים ההולכים וגדלים מציבים את תאונות הדרכים כמציאות עגומה למדי בכבישי ישראל. כל מעורבות במסגרת תאונת דרכים, יכולה להביא לפגיעה חמורה ולנזקים כלכליים מהותיים, היכולים

קראו עוד »